Köpvillkor

1. Betalning

Hos Blanda Frön kan du använda alla VISA-kort, MasterCard, Swish och Klarna. Vid kortbetalning dras beloppet tidigast från ditt konto när varan skickas från oss.

Alla belopp är i svenska kronor och är inklusive moms. Vi tar inte ut någon betalningsavgift. 

Vi använder en godkänd betalningsserver som krypterar all din betalningsinformation med SSL (Secure Socket Layer protocol). Det betyder att din information inte kan avlyssnas. Vår betalningsleverantör uppfyller kraven för PCI DSS. Betalning på hemsidan är även godkänd av 3D-secure.

Vi ingår inte köpeavtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.

1.1 Förbeställningar och betalning

Vid förbeställning av varor dras betalningen omedelbart. Anledningen till detta är att våra tredjeparts betalningsgateways inte tillåter oss att reservera betalningen under tillräckligt lång tid tills varorna finns i lager. Genom att slutföra betalningen i förväg säkerställer vi att din beställning är reserverad och redo att skickas så snart varorna anländer till vårt lager.

Vi skickar alltid beställningar samlat. Om din beställning innehåller både förbeställda varor och varor som finns i lager, kommer hela beställningen att skickas först när de förbeställda varorna finns i lager. Detta gäller alla beställningar, om inte annat överenskommits specifikt med oss.

1.2 Klarna 

Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:

Betala inom 30 dagar: Betalningstid är 30 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betala inom 30 dagar hittar du här. Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här.

Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här.

För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. 

Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.

1.3 Villkor för Klarna som betalningsmetod

Notera att Klarna inte godkänner ”annan leveransadress” på beställningar utan det går endast att leverera till köparens folkbokföringsadress.

Klarna erbjuder ett Köparskydd, vilket bland annat innebär att du som konsument inte behöver betala för dina beställda varor förrän du har mottagit dem, samt att Klarna assisterar dig med problem som relaterar till ditt köp.

1.3.1 Kostnader och avgifter

Klarna tar ut en fakturaavgift om 0 kr per köp. Vid sen betalning skickas en påminnelse ut till dig där du åläggs att betala en påminnelseavgift. Har du handlat för under 60 kr tillkommer en påminnelseavgift om 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

1.3.2 Kreditprövning och personuppgiftsbehandling

När du väljer att betala med faktura gör Klarna en kreditprövning. Om en kreditupplysning tas kommer du bli underrättad om detta samt få en kopia på kreditupplysningen skickad per post eller e-post. Klarna behandlar dina personuppgifter för att uppfylla våra åtaganden enligt detta avtal och för de övriga syften som redovisas i vår Dataskyddsinformation. Dataskyddsinformationen hittar du här, och genom att använda Klarnas tjänster så bekräftar du också att du tagit del av denna Dataskyddsinformation. Klarna behandlar dina personuppgifter bland annat för att utföra identifikation, kundanalys, kreditprövning, marknadsföring och affärsutveckling. De kan också komma att överföra dina personuppgifter till utvalda partners (såsom kreditvärderingsinstitut), som kan vara etablerade i en stat utanför EU/EES. Du hittar mer information om denna delning av personuppgifter, dina rättigheter i förhållande till dessa, hur du kan kontakta Klarna med frågor, eller vända dig till myndighet med klagomål, Dataskyddsinformationen.

När du har betalat får du inom kort en orderbekräftelse via e-post. 

1.4 Swish

Genomför ditt köp med betalning genom Swish. Vid val av betalsätt Swish måste du öppna Swish-appen på din mobila enhet. Kontrollera att de förifyllda uppgifterna är korrekta. Följ därefter instruktionerna för att genomföra köpet. När betalningen är godkänd kommer du automatiskt att skickas till sidan för orderbekräftelse. 

Notera att du även måste ha ett giltigt Bank-id installerat för att kunna genomföra ett köp genom Swish.

Vid eventuell retur återbetalas pengarna till ditt bankkonto.

2. Leverans

På Blanda Frön erbjuder vi hemleverans med PostNord som kostar från 59 kr. 

Din vara kommer att levereras inom 1-3 arbetsdagar efter beställningen. Vi strävar efter att skicka beställningar som inkommer före kl. 17 samma dag, annars skickas de nästkommande vardag.  

Särskilda leveransvillkor gäller för vissa varor. Villkoren kommer att anges specifikt innan köp av dessa varor. 

Blanda Frön ansvarar för varorna fram till dess att du har tagit emot dem.

Om Blanda Frön förväntar att beställningen inte kan levereras inom avtalad tid kommer detta att meddelas till dig via den e-postadress som du har angivit vid beställning. Här upplyser vi information kring anledningen till förseningen samt en ny leveranstidpunkt. Om detta skulle inträffa har du naturligtvis rätt att häva ditt köp utan extra kostnad. 

 

3. Ångerrätt

Enligt distans- och hemförsäljningslagen har du som konsument 14 dagars ångerrätt.

Om du har beställt flera olika varor i en beställning och de levereras separat, börjar fristen att löpa från dagen då du mottar den sista varan.

Om ordern består av flera partier eller delar löper ångerfristen ut 14 dagar efter den dag då du mottar det sista partiet eller den sista delen.

Börja alltid med att meddela oss att du ångrat dig genom att skicka ett e-postmeddelande till oss på info@blandfron.se. I mailet skriver du vilka varor du önskar returnera samt ditt namn, din adress och ordernumret. Det är även möjligt att använda vår ångerblankett som ligger längst ned i dessa villkor eller Konsumentverkets ångerblankett som du hittar här.

 

När du meddelat oss att du önskar nyttja ångerrätten har du 14 dagar på dig att returnera varan. Du står själv för kostnaden för returfrakten, och du ansvarar för produkterna under returen.

Vänligen observera att ångerrätten endast gäller vid obruten förpackning.

3.1 Varans skick vid retur

Om varan har förlorat i värde på grund av att du har använt den på ett annat sätt än vad som var nödvändigt för att fastställa dess art, egenskaper och funktion, har du endast rätt till en del av köpesumman tillbaka. Den summa du kan få tillbaka beror på varans kommersiella värde, och i vissa fall kan det innebära att du endast får tillbaka fraktkostnaderna.

Vi rekommenderar att du returnerar varan i originalförpackningen.

Om den ursprungliga förpackningen saknas kan det eventuellt leda till en värdeminskning av varan.

3.2 Återbetalning av köpesumman

Om du ångrar ditt köp får du pengarna tillbaka. Om varan har förlorat i värde kommer vi att dra av det belopp du ansvarar för.

Vi återbetalar alla betalningar som vi har mottagit från dig senast 14 dagar från den dag då vi mottog ditt meddelande om att du vill ångra avtalet.

Vi återbetalar pengarna med samma betalningsmetod som du använde vid köpet, om inte annat har överenskommits.

Vi kan hålla tillbaka återbetalningen tills vi har mottagit varan, om du inte har skickat bevis på att du har returnerat den.

Returadress:

Rn Group ApS
Tankedraget 7, Sal 4
9000 Aalborg
Danmark

Vi accepterar endast paket som skickas direkt till adressen.

4. Reklamationsrätt

Konsumentköplagen gäller för varuköp.

När du handlar hos oss som konsument har du reklamationsrätt i tre år. Om din reklamation är berättigad betyder det att du antingen kan få varan reparerad eller utbytt.

Du kan också få pengarna tillbaka eller avdrag på priset, allt beroende av den konkreta situationen.

Du måste reklamera inom "skälig tid" efter att du har upptäckt felet. En reklamation som görs inom två månader efter att felet har upptäckts anses alltid vara gjord inom skälig tid.

Observera att reklamationsrätten inte gäller för fel eller skador som orsakats av felaktig användning av produkten.

En reklamationsförfrågan görs genom att skicka ett e-postmeddelande där du anger ordernummer, beskriver problemet/felet samt bifogar ett par bilder som visar problemet/felet.

Om reklamationen är berättigad kommer du tillsammans med vår kundservice fram till vilken lösning som passar den konkreta situationen, dvs. om det är fråga om en reparation, en ny vara eller en återbetalning.

Vid godkänd reklamation återbetalas du till samma betalsätt som användes vid köpet. Om extra kostnader tillkommit i samband med godkänd reklamation, så som fraktavgift, återbetalas även detta mot kvitto. Vid en godkänd reklamation står vi alltså för alla kostnader inklusive frakt.

En eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

ARN: https://www.arn.se/ Allmänna Reklamationsnämnden Box 174
101 23 Stockholm

EU ODR: https://ec.europa.eu/odr

4.1 Ansvarsbegränsning

Det är inte möjligt att reklamera resultatet av din odling/skörd. Vi inget ansvar för odlingsresultat och grobarhet då yttre faktorer utom vår kontroll kan komma att påverka. Exempelvis varje kunds hantering av fröerna, odlingsmetod, skötsel samt väder. 

5. Force majeure

Blanda Frön är befriat från ansvar för skadestånd och andra påföljder för att fullgörandet av avtalet förhindras, försvåras eller försenas på grund av omständigheter som ligger utanför vår kontroll.

Som utlösande faktor beaktas statliga ingripanden, ny/ändrad lagstiftning, brist på medel, krig, brand, översvämning, störningar avseende arbetskraft, förbud, restriktioner, sabotage, dåliga transport- eller väderförhållanden eller bristande leveranser från leverantörer samt att företaget utsätts för brottslig verksamhet som påverkar verksamheten.

6. Ändringar

Vi kan när som helst revidera dessa villkår. Varje gång du beställer en produkt från oss gäller de allmänna villkor som var aktuella vid den tidpunkten för avtalet mellan dig och Blanda Frön.

7. Integritets- och cookiepolicy

Genom att använda webbplatsen blandafron.se accepterar du att vi behandlar dina personuppgifter enligt vår Integritets- och cookiepolicy. Vi är medvetna om behovet av adekvat skydd för och försvarlig behandling av din personliga information.

7.1 Personuppgifter

Vi behöver följande information när du handlar hos oss:

Namn, adress, telefonnummer och e-postadress.

Personuppgifterna registreras hos Rn Group ApS och sparas i sju år, varefter de raderas.

Vi samarbetar också med ett antal andra företag som lagrar och bearbetar data. Dessa företag behandlar endast uppgifter på våra vägnar och får inte använda dem för egna syften.

Vi samarbetar endast med databehandlare inom EU eller i länder som ger dina uppgifter tillräckligt skydd.

Den personuppgiftsansvarige för blandafron.se är Rn Group ApS.

Du har rätt att få information om vilka uppgifter vi behandlar om dig. Om du anser att uppgifterna är felaktiga har du rätt att få dem rättade. I vissa fall har vi skyldighet att radera dina personuppgifter om du begär det. Det kan till exempel vara om dina uppgifter inte längre är nödvändiga för det syfte som vi behövde dem för. Du kan också kontakta oss om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med lagstiftningen. Du är alltid välkommen att kontakta oss på info@blandafron.se om du har frågor om dina personuppgifter.  information, rättelse.

Tankedraget 7, Sal 4
9000 Aalborg
Danmark
Organisationsnummer: 43151983
E-post: info@blandafron.se

Det är inte möjligt att kontakta oss per telefon.

Dessa köpvillkor gäller för köp av varor på Blanda Frön med leverans i Sverige. När du handlar från blandafron.se är det endast möjligt att få leverans i Sverige.

Standardångerformulär

Till:

Rn Group ApS
Vesterbro 21E, 1. th.
9000 Aalborg
Organisationsnummer: 43151983
E-post: info@blandafron.se 

Härmed meddelar jag att jag vill utnyttja ångerrätten i samband med mitt köp av följande varor/tjänster:


Beställt den: _______________________________
Mottagen den: _______________________________

Konsumentens namn: ______________________________________________________________________

Konsumentens adress: ___________________________________________________________________

Konsumentens underskrift: _________________________________________
Datum: _________________

(endast om formulärets innehåll kommuniceras på papper)

Köpvillkoren uppdaterades senast den 7 sep 2024.